Az elmúlt időszakban ismét megszaporodtak az olyan hírek, amelyek gépjármű és útra tévedt vad ütközéséről szólnak. Ráadásul éppen a napokban halálos baleset is történt, amikor a Nógrád megyei Jobbágyi közelében egy távolsági busz ütött el egy szarvast.

Talán durván hangzik, de érdemes egy kicsit elmorfondírozni azon, hogy mi a jobb megoldás, amikor őzbak rohan át az úton: rántsuk félre a kormányt, vagy üssük el az úttestre tévedt állatot? Hogy ez mennyire nem a rosszízű viccelődés, mutatja, hogy az ADAC német autóklub tesztsorozatot indított ennek a kérdésnek a megválaszolására.

Németországban évente mintegy 2500 ilyen eset történik, és bizony egy részük halállal végződik. A tesztek során egy vaddisznócsaládot (természetesen bábot) állítottak szembe először egy elektronikusan nem szabályozott, majd egy szabályozott fékrendszerrel felszerelt autóval. A tesztek eredménye röviden: ha a kormányt félrerántjuk, frontálisan ütközhetünk, vagy az útszéli árokban, fák között végezhetjük. Ha egyszerűen csak beletaposunk a fékbe, és szorosan markoljuk a kormányt, akkor jó eséllyel csak az autó lesz totálkáros.

Bár Magyarországon hasonló statisztika nem nagyon lelhető fel, a vadásztársaságok szerint évente több ezer kisebb és nagyobb vadállatot ütnek el az utakon.
 
Tegyük fel, hogy a baj megtörtént, hála az égnek csak a jármű lett totálkáros, nem mi. (Azért halkan megjegyeznénk, hogy utóbbi sem olcsó, tavaly például egy ügyfelünk szavrassal ütközött, BMW-je után 7,5 millió forintot fizettünk.) Alapszabály, hogy minden vadbalesethez rendőrt kell hívni, és ha van szemtanú, akkor az ő segítségét is kérni kell az események rögzítéséhez.
 
Alapesetben, ha nincs vadvonulásra figyelmeztető tábla az adott útszakaszon, akkor az érintett vadásztársaság fizeti a kárt. Ha viszont van, akkor a gépjárműben esett kár mellett a vad értékét (ami százezres nagyságrendtől a milliósig terjedhet) is a tulajdonosnak kell kifizetnie. Ha nincs casco, akkor pedig természetesen minden kár a jármű tulajdonosát terheli.
 
A szakértők szerint bár nagyon nehéz felkészülni ilyen helyzetekre, azonban néhány tapasztalati tényezőt érdemes megfogadni. Egyrészt azokon az útszakaszokon teszik ki a vadveszélyt jelző táblákat, ahol fokozott az ilyen jellegű veszélyhelyzet. Másrészt nem árt tudni, hogy őzre, szarvasra elsősorban alkonyatkor vagy hajnalban lehet számítani. Ezzel szemben vaddisznóval éjszaka találkozhatnak a nem túl szerencsés autósok.