Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Biztos vagy benne, hogy tudsz vezetni?

Elkerülni az ütközéseket, a felbukkanó gyalogost, a váratlanul megjelenő akadályokat, fékezni, csúszós pályán kanyarodni, ráadásul mindezt biztonságosan, egyáltalán nem könnyű feladat! Sokan mégis azt hiszik, ezt a jogsi megszerzése után mindenki tudja. A legtöbb amerikai például pont így gondolkodik: az autósok közel kétharmada állítja magáról, hogy kiváló, de legalábbis nagyon jó autóvezetői képességekkel rendelkezik – derül ki egy biztosító által végzett felmérésből.

A barátok, szomszédok – tehát személyes ismerősök – vezetői tudásának megítélése azonban már egészen más képet fest, közülük csak minden harmadikat tartják a megkérdezettek jó sofőrnek.

Gyors és figyelmetlen vezetők

A különféle baleseti és közúti statisztikákkal összevetve azt lehet mondani, hogy az emberek többsége sokkal jobban képes megítélni mások vezetői tudását, mint sajátját. Habár a törvény a vezetés közbeni sms-ezést, telefonálást bünteti, a figyelmetlenség továbbra is az egyik legnagyobb kockázat az utakon. Tízből hét vezetővel előfordult már, hogy hirtelen kellett fékeznie, vagy elrántania a kormányt, hogy elkerüljön egy balesetet, mert valami elterelte a figyelmét vezetés közben.

Egy másik, európai autóvezetők körében készített felmérés szerint háromból egy vezető nem tud rendesen parkolni. Ez persze ma már nem jelent akkora problémát, hiszen léteznek olyan parkolást megkönnyítő automatikus rendszerek, amelyek akár a vezető helyett is leparkolják a gépjárművet.

A téli havas, jeges utakon azonban még egy tapasztalt, több éves rutinnal rendelkező vezetőnek is meggyűlhet a baja a jármű irányításával. Nem véletlenül van tele a sajtó baleseti hírekkel. Sajnos nem ritkák a halálos kimenetelű balesetek sem, ilyen volt például az az eset, melyben a jármű megcsúszott az úton, majd egy ház udvarán sírkőre borult (érdekes kérdés, hogy miként került sírkő egy lakóház udvarára). Az ütközés következtében a jármű vezetője a helyszínen meghalt.

Azt mondják, a biciklizést nem lehet elfelejteni, ez azonban a vezetésre nem teljesen igaz. Aki 17 éves korában szerzi meg a jogosítványát, majd sokáig nem használja, gyakran elfelejti az alapokat. Bárkivel előfordulhat, hogy elveszti uralmát autója felett, sokan azonban nem tudják, mit kell cselekedni ilyen helyzetben. Ma már számos autósiskola tart vezetéstechnikai tréningeket, ahol ezeket a szituációkat lehet begyakorolni. Nem mindig a fék taposása a legjobb megoldás!

 

Ezeken a tréningeken ma már a legmodernebb technikával készült, úgynevezett rántó pados vezetéstechnikai pályán történik az oktatás, melyen az extrém időjárási viszonyokat, csúszós, jeges útfelületet lehet szimulálni, amilyennel télen a közutakon is gyakran találkozik a vezető.

 

A vezetéstechnikai tréning sikeres elvégése után egyes biztosítók ráadásul kedvezményt is nyújtanak ügyfeleiknek.

0 Tovább

KGFB-szezon – mire figyeljünk?

Az autósok életében két fontos esemény van: az üzemanyagárak változása, és a kötelező gépjármű felelősségbiztosítási tarifák közzététele, röviden a kgfb-szezon elindulása. Utóbbi témakörben szedtük mi most össze, és gyűjtöttük egy csokorba az alapvető információkat.

A kötelező biztosítás alapvetően háromféleképpen szűnhet meg:

  • Az alapeset az érdekmúlást követő megszűnés. Ez esetben a tulajdonos vagy eladta a járművét, vagy a forgalomból végleg kivonták(a gépjármű kivonható a forgalomból ha totálkárosra törték, netán ellopták), valamint ez történik akkor is, ha a jármű forgalmijába új üzembentartót jegyeznek be.
0 Tovább

KGFB-szezon – mire figyeljünk?

Az autósok életében két fontos esemény van: az üzemanyagárak változása, és a kötelező gépjármű felelősségbiztosítási tarifák közzététele, röviden a kgfb-szezon elindulása. Utóbbi témakörben szedtük mi most össze, és gyűjtöttük egy csokorba az alapvető információkat.

A kötelező biztosítás alapvetően háromféleképpen szűnhet meg:

  • Az alapeset az érdekmúlást követő megszűnés. Ez esetben a tulajdonos vagy eladta a járművét, vagy a forgalomból végleg kivonták(a gépjármű kivonható a forgalomból ha totálkárosra törték, netán ellopták), valamint ez történik akkor is, ha a jármű forgalmijába új üzembentartót jegyeznek be.
0 Tovább

KGFB-szezon – mire figyeljünk?

Az autósok életében két fontos esemény van: az üzemanyagárak változása, és a kötelező gépjármű felelősségbiztosítási tarifák közzététele, röviden a kgfb-szezon elindulása. Utóbbi témakörben szedtük mi most össze, és gyűjtöttük egy csokorba az alapvető információkat.

A kötelező biztosítás alapvetően háromféleképpen szűnhet meg:

  • Az alapeset az érdekmúlást követő megszűnés. Ez esetben a tulajdonos vagy eladta a járművét, vagy a forgalomból végleg kivonták(a gépjármű kivonható a forgalomból ha totálkárosra törték, netán ellopták), valamint ez történik akkor is, ha a jármű forgalmijába új üzembentartót jegyeznek be.
0 Tovább

Vadbaleset: kikerülni vagy elütni?

Az elmúlt időszakban ismét megszaporodtak az olyan hírek, amelyek gépjármű és útra tévedt vad ütközéséről szólnak. Ráadásul éppen a napokban halálos baleset is történt, amikor a Nógrád megyei Jobbágyi közelében egy távolsági busz ütött el egy szarvast.

Talán durván hangzik, de érdemes egy kicsit elmorfondírozni azon, hogy mi a jobb megoldás, amikor őzbak rohan át az úton: rántsuk félre a kormányt, vagy üssük el az úttestre tévedt állatot? Hogy ez mennyire nem a rosszízű viccelődés, mutatja, hogy az ADAC német autóklub tesztsorozatot indított ennek a kérdésnek a megválaszolására.

Németországban évente mintegy 2500 ilyen eset történik, és bizony egy részük halállal végződik. A tesztek során egy vaddisznócsaládot (természetesen bábot) állítottak szembe először egy elektronikusan nem szabályozott, majd egy szabályozott fékrendszerrel felszerelt autóval. A tesztek eredménye röviden: ha a kormányt félrerántjuk, frontálisan ütközhetünk, vagy az útszéli árokban, fák között végezhetjük. Ha egyszerűen csak beletaposunk a fékbe, és szorosan markoljuk a kormányt, akkor jó eséllyel csak az autó lesz totálkáros.

0 Tovább
«
12

csaknyugodtan

blogavatar

Extrém helyzetek, különös események, érdekes történetek, sok-sok tanulság.

Utolsó kommentek