Amikor a hőmérséklet fagypont alá csökken, nem csak az ablakmosó folyadék fagyhat meg, hanem az egyéb folyadékok és járműalkatrészek is. Szakértők ezért minden évben azt tanácsolják, hogy időben készítsük fel a járművet a fagypont alatti hőmérsékletekre.

Talán olyan extrém helyzetre, mint amire december elején, Oroszországban került sor, mikor több ezer autó rekedt napokig dugóba a fagyos autópályán Moszkva és Szentpétervár között, nem kell itthon számítani, azonban a hideg itthon sem kíméli járműveinket, tehát ha nem szeretnénk a tél kellős közepén lerobbanni, vagy az autó beindításával küszködni, tegyünk ellene!

Az első és legfontosabb tanács, hogy semmi esetre se várjuk meg a havat a gumiabroncsok télire cserélésével, hiszen azok anyaguknak és mintázatuknak köszönhetően képesek a legkeményebb mínuszoknak is ellenállni. Ha nem új gumikat használunk, győződjünk meg az abroncsok megfelelő – 4 mm-t meghaladó – profilmélységről, valamint koráról is, hiszen egy öreg abroncs jóval gyengébb teljesítményű.

Az új EU-s abroncsjelölések a gumiabroncsok hatékonyságát hivatottak jelezni, az azonban nem látszik belőlük, hogy havas, jeges utakon használhatóak-e. Szerencsére a német autóklub, az ADAC idei tesztjei során épp ezt a funkciót tesztelte a téliabroncsokon, 37 modell esetében. „Jó” eredményt ezek közül 11 abroncs ért el, melyeket az ADAC erősen ajánl. Négy termék „szerény” teljesítményt produkált, különösen nedves utakon, azonban egyetlen egy sem kapott „nagyon jó” minősítést. A tesztek részletes eredményeit itt most nem közöljük, azonban mindenkinek azt ajánljuk, hogy vessen egy pillantást az ADAC oldalára, téligumi vásárlása előtt.

Ami folyik, befagyhat!

Ha a szélvédőmosó rendszer feladja a szolgálatot, télen igen könnyű felállítani a diagnózist: megfagyott. Minden folyadékot tartalmazó eszköz különösen veszélyeztetett télen az autóban, így a hűtőfolyadék is.

Az ablakmosó folyadék esetében 20 százalék fagyálló nagyjából mínusz tíz fokig nyújt védelmet. Fontos, hogy mielőtt ezt beletöltjük, keverjük jól össze, különben a korábban beöntött víz megfagyhat a rendszerben, amin már csak a magasabb hőmérsékletek segíthetnek. A fúvókákat ugyanakkor nem célszerű hajszárítóval leolvasztani, mivel a nagy hőmérsékletkülönbség miatt akár el is repedhetnek, helyette inkább valami meleg ruhával érdemes letörölni, betakarni azokat.

A fékrendszer jól tűri a hideget

A fékrendszerek szerencsére nagymértékben ellenállnak a fagynak, mivel a fékfolyadékokat mínusz 40 fokig tervezték, eddig a hőmérsékletig nem változik viszkozitásuk. Problémák azonban akkor is felmerülhetnek, ha a folyadék elöregszik, ekkor ugyanis víz kerülhet a fékrendszerbe, ami már megfagyhat, és elszállhat a fék. Ezért a fékfolyadékot átlagosan kétévente érdemes cserélni.

A féktárcsákat és fékbetéteket a hideg időjárás szerencsére egyáltalán nem zavarja, mivel üzemi hőmérsékleten minden jég leolvad róluk. Ha azonban az autó egész éjjel kint áll az utcán, ahol sok havat és sarat kap, érdemes lehet az első pár méteren próbálgatni a féket, hogy felmelegedjenek és leolvadjon róluk minden jég. Ilyenkor a gyengébb fékteljesítmény miatt nem kell aggódni.

Speciális téli dízel

Hideg idő esetén az üzemanyagok tekintetében komoly különbségek mutatkoznak. Aki benzint használ, annak a tél nem hoz semmilyen különbséget, ezzel szemben dízelolaj esetében októbertől különleges téli dízelre érdemes áttérni, mivel a nyári dízelolajból alacsony hőmérsékleten paraffin csapódhat ki, amely eldugíthatja a szűrőt. Lehet kapni külön téli dermedésgátló adalékot is dízel motorok téli üzemeltetéséhez, ami megakadályozza a gázolaj besűrűsödését, csomósodását.

Télen a dízel viszkozitása is rosszabb, ezért ajánlatos a hideg évszak beköszönte előtt a tankot kiüríteni, és azután téli dízellel megtankolni, ami mínusz 20 fokig védelmet biztosít az autósok számára.

Nyári és téli használatú motorolajok

Motorolajok esetében nincs különbség nyári és téli között, mivel a modern, többfokozatú motorolajok már minden hőmérsékleten használhatóak. Mivel az olaj viszkozitása alacsony hőmérsékleten nagyobb, a szakértők azt javasolják, hogy a motor üzemi hőmérsékletének eléréséig mérsékelt vezetési stílust alkalmazzunk.

A fagy veszélye a fent felsoroltakon kívül minden olyan autóalkatrészre is fennáll, ami vízzel érintkezhet, így az ajtótömítések és ajtózárak is befagyhatnak. Habár az autók többsége már központi zárral nyitódik, ha ez elromlik, akkor bizony elő kell venni a jó öreg kulcsot. A probléma ott kezdődik, ha a zárhoz szükséges jégtelenítő a kesztyűtartóban van. Szintén problémás lehet télen az ablaktörlők lefagyása, amit a legegyszerűbben úgy lehet elkerülni, ha az ablaktörlőket egyszerűen kihajtjuk, vagy egy védőfóliát teszünk az ablaktörlő és a szélvédő közé.

Óvjuk télen az akkumulátort

Télen az alacsony hőmérséklet akár 50%-kal is csökkentheti az akkumulátor teljesítményét, ezért ilyenkor igyekezzünk a lehető legésszerűbben használni autónk akkumulátorát. A motor beindítása előtt például ne kapcsoljuk fel a lámpát, ne hallgassunk zenét, a klímát ne használjuk maximum teljesítménnyel és az ablaktörlőket se indítsuk el.