Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Így készüljön a hóra és fagyra!

Amikor a hőmérséklet fagypont alá csökken, nem csak az ablakmosó folyadék fagyhat meg, hanem az egyéb folyadékok és járműalkatrészek is. Szakértők ezért minden évben azt tanácsolják, hogy időben készítsük fel a járművet a fagypont alatti hőmérsékletekre.

Talán olyan extrém helyzetre, mint amire december elején, Oroszországban került sor, mikor több ezer autó rekedt napokig dugóba a fagyos autópályán Moszkva és Szentpétervár között, nem kell itthon számítani, azonban a hideg itthon sem kíméli járműveinket, tehát ha nem szeretnénk a tél kellős közepén lerobbanni, vagy az autó beindításával küszködni, tegyünk ellene!

Az első és legfontosabb tanács, hogy semmi esetre se várjuk meg a havat a gumiabroncsok télire cserélésével, hiszen azok anyaguknak és mintázatuknak köszönhetően képesek a legkeményebb mínuszoknak is ellenállni. Ha nem új gumikat használunk, győződjünk meg az abroncsok megfelelő – 4 mm-t meghaladó – profilmélységről, valamint koráról is, hiszen egy öreg abroncs jóval gyengébb teljesítményű.

Az új EU-s abroncsjelölések a gumiabroncsok hatékonyságát hivatottak jelezni, az azonban nem látszik belőlük, hogy havas, jeges utakon használhatóak-e. Szerencsére a német autóklub, az ADAC idei tesztjei során épp ezt a funkciót tesztelte a téliabroncsokon, 37 modell esetében. „Jó” eredményt ezek közül 11 abroncs ért el, melyeket az ADAC erősen ajánl. Négy termék „szerény” teljesítményt produkált, különösen nedves utakon, azonban egyetlen egy sem kapott „nagyon jó” minősítést. A tesztek részletes eredményeit itt most nem közöljük, azonban mindenkinek azt ajánljuk, hogy vessen egy pillantást az ADAC oldalára, téligumi vásárlása előtt.

Ami folyik, befagyhat!

Ha a szélvédőmosó rendszer feladja a szolgálatot, télen igen könnyű felállítani a diagnózist: megfagyott. Minden folyadékot tartalmazó eszköz különösen veszélyeztetett télen az autóban, így a hűtőfolyadék is.

Az ablakmosó folyadék esetében 20 százalék fagyálló nagyjából mínusz tíz fokig nyújt védelmet. Fontos, hogy mielőtt ezt beletöltjük, keverjük jól össze, különben a korábban beöntött víz megfagyhat a rendszerben, amin már csak a magasabb hőmérsékletek segíthetnek. A fúvókákat ugyanakkor nem célszerű hajszárítóval leolvasztani, mivel a nagy hőmérsékletkülönbség miatt akár el is repedhetnek, helyette inkább valami meleg ruhával érdemes letörölni, betakarni azokat.

A fékrendszer jól tűri a hideget

A fékrendszerek szerencsére nagymértékben ellenállnak a fagynak, mivel a fékfolyadékokat mínusz 40 fokig tervezték, eddig a hőmérsékletig nem változik viszkozitásuk. Problémák azonban akkor is felmerülhetnek, ha a folyadék elöregszik, ekkor ugyanis víz kerülhet a fékrendszerbe, ami már megfagyhat, és elszállhat a fék. Ezért a fékfolyadékot átlagosan kétévente érdemes cserélni.

A féktárcsákat és fékbetéteket a hideg időjárás szerencsére egyáltalán nem zavarja, mivel üzemi hőmérsékleten minden jég leolvad róluk. Ha azonban az autó egész éjjel kint áll az utcán, ahol sok havat és sarat kap, érdemes lehet az első pár méteren próbálgatni a féket, hogy felmelegedjenek és leolvadjon róluk minden jég. Ilyenkor a gyengébb fékteljesítmény miatt nem kell aggódni.

Speciális téli dízel

Hideg idő esetén az üzemanyagok tekintetében komoly különbségek mutatkoznak. Aki benzint használ, annak a tél nem hoz semmilyen különbséget, ezzel szemben dízelolaj esetében októbertől különleges téli dízelre érdemes áttérni, mivel a nyári dízelolajból alacsony hőmérsékleten paraffin csapódhat ki, amely eldugíthatja a szűrőt. Lehet kapni külön téli dermedésgátló adalékot is dízel motorok téli üzemeltetéséhez, ami megakadályozza a gázolaj besűrűsödését, csomósodását.

Télen a dízel viszkozitása is rosszabb, ezért ajánlatos a hideg évszak beköszönte előtt a tankot kiüríteni, és azután téli dízellel megtankolni, ami mínusz 20 fokig védelmet biztosít az autósok számára.

Nyári és téli használatú motorolajok

Motorolajok esetében nincs különbség nyári és téli között, mivel a modern, többfokozatú motorolajok már minden hőmérsékleten használhatóak. Mivel az olaj viszkozitása alacsony hőmérsékleten nagyobb, a szakértők azt javasolják, hogy a motor üzemi hőmérsékletének eléréséig mérsékelt vezetési stílust alkalmazzunk.

A fagy veszélye a fent felsoroltakon kívül minden olyan autóalkatrészre is fennáll, ami vízzel érintkezhet, így az ajtótömítések és ajtózárak is befagyhatnak. Habár az autók többsége már központi zárral nyitódik, ha ez elromlik, akkor bizony elő kell venni a jó öreg kulcsot. A probléma ott kezdődik, ha a zárhoz szükséges jégtelenítő a kesztyűtartóban van. Szintén problémás lehet télen az ablaktörlők lefagyása, amit a legegyszerűbben úgy lehet elkerülni, ha az ablaktörlőket egyszerűen kihajtjuk, vagy egy védőfóliát teszünk az ablaktörlő és a szélvédő közé.

Óvjuk télen az akkumulátort

Télen az alacsony hőmérséklet akár 50%-kal is csökkentheti az akkumulátor teljesítményét, ezért ilyenkor igyekezzünk a lehető legésszerűbben használni autónk akkumulátorát. A motor beindítása előtt például ne kapcsoljuk fel a lámpát, ne hallgassunk zenét, a klímát ne használjuk maximum teljesítménnyel és az ablaktörlőket se indítsuk el.

0 Tovább

Elbuknak a luxusautók a törésteszteken

A legtöbb közepes méretű luxusautó – beleértve a Mercedes-Benz C-osztályát is – gyengén teljesített egy nyáron végzett frontális törésteszten, melyet az amerikai Insurance Institute for Highway Safety fejlesztett ki.

Az új vizsgálat célja, hogy bemutassa, mi történik, ha egy autó másik autóval, vagy egy rögzített tárggyal, például fával, vagy villanyoszloppal ütközik, alig több mint 17 kilométer/órás sebességgel.

Az eredmények alapján nem sok jót lehet elmondani a luxus modellekről. A 11 tesztelt autó közül csak az Acura TL, a Volvo S60 és az Infiniti G szerzett jó, vagy elfogadható minősítést, négy autó pedig - az Acura TSX, a BMW 3-as, Lincoln MKZ és a Volkswagen CC – marginális pontszámot ért el, további négy pedig – a Mercedes C-osztály, a Lexus IS 250, az Audi A4 és a Lexus ES 350 - kifejezetten gyengén szerepelt. A marginális, illetve gyenge eredmény azt jelzi, hogy az autó nem védené meg ütközéskor az utasokat.

A vizsgálati eredmények azt mutatták, hogy az oldalsó légzsákok – melyek az oldalirányú becsapódástól védenek, nem a frontális ütközésektől – nem eresztenek le időben, illetve nem fújódnak fel eléggé ahhoz, hogy megvédjék az utasokat. Három autó esetében - BMW, a Mercedes és a Volkswagen – a biztonsági öv túlságosan kiengedett, a Volkswagen ajtaja pedig teljese levált az ütközés során.

Ami törik, azt a biztosítók sem szeretik

A biztosítási díjak nagysága szoros összefüggést mutat a vállalt kockázattal. Nem véletlen, hogy az említett amerikai törésteszt is biztosítók finanszírozásával jöhetett létre, hiszen a lehető legpontosabb információra van szükségük ahhoz, hogy a kockázatokat felmérjék és helyesen beárazzák.

Nem elég tehát, hogy a fent felsorolt luxusautók árai az egeket verik, sajnos még fenntartásuk, üzemeltetésük, szervizelésük is rengeteg pénzbe kerül, nem beszélve a biztosításról. Míg a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás alól senki nem bújhat ki, casco esetében – melyek díja akár több százezer forintot is kitehet évente -  a tulajdonos döntheti el, hogy megköti-e autójára. Persze aki megengedhet magának egy ilyen drága autót, annak nem érdemes mérlegelnie, hiszen a prémium modellek állandó célpontnak számítanak a tolvajok körében, a magas szerviz- és alkatrészköltségek miatt pedig akár egy kisebb baleset is súlyos anyagi terhet róhat a tulajdonosra, mindenképp érdemes tehát cascót kötni rájuk.

Kötelező biztosítás esetén a biztosítótársaságok tarifáikat nagyrészt az autós vezetési szokásai, kártörténete, lakhelye, életkora, családi állapota alapján állapítják meg, casco biztosításoknál viszont a felsoroltakon kívül az autó gyártmánya, típusa is fontos tényezőnek számítanak díjmeghatározás során. Mivel a biztosítási díjak jellemzően arányosak a vállalt kockázattal, a luxusautók esetében pedig a javítás munka- és anyagköltségei magasabbak az átlagosnál, így értelemszerűen a casco biztosítási díjak is magasabbak.

A biztosítók áraikat számos egyéb tényezőre is alapozzák, így a kártörténetre, beleértve, hogy egy adott gépjárműtípus esetében tipikusan mekkora kár keletkezhet egy baleset során, milyen sérüléseket szerezhetnek az utasok, mekkora kárt okozhat más járművekben, illetve, hogy mennyire valószínű, hogy az adott járművel ellopják, vagy sem.

Összességében azt lehet elmondani, hogy aki drága autót vesz, az ne lepődjön meg, hogy a biztosítása is drága lesz, különösen, ha az lopáskárra is kiterjed.

0 Tovább

Biztos vagy benne, hogy tudsz vezetni?

Elkerülni az ütközéseket, a felbukkanó gyalogost, a váratlanul megjelenő akadályokat, fékezni, csúszós pályán kanyarodni, ráadásul mindezt biztonságosan, egyáltalán nem könnyű feladat! Sokan mégis azt hiszik, ezt a jogsi megszerzése után mindenki tudja. A legtöbb amerikai például pont így gondolkodik: az autósok közel kétharmada állítja magáról, hogy kiváló, de legalábbis nagyon jó autóvezetői képességekkel rendelkezik – derül ki egy biztosító által végzett felmérésből.

A barátok, szomszédok – tehát személyes ismerősök – vezetői tudásának megítélése azonban már egészen más képet fest, közülük csak minden harmadikat tartják a megkérdezettek jó sofőrnek.

Gyors és figyelmetlen vezetők

A különféle baleseti és közúti statisztikákkal összevetve azt lehet mondani, hogy az emberek többsége sokkal jobban képes megítélni mások vezetői tudását, mint sajátját. Habár a törvény a vezetés közbeni sms-ezést, telefonálást bünteti, a figyelmetlenség továbbra is az egyik legnagyobb kockázat az utakon. Tízből hét vezetővel előfordult már, hogy hirtelen kellett fékeznie, vagy elrántania a kormányt, hogy elkerüljön egy balesetet, mert valami elterelte a figyelmét vezetés közben.

Egy másik, európai autóvezetők körében készített felmérés szerint háromból egy vezető nem tud rendesen parkolni. Ez persze ma már nem jelent akkora problémát, hiszen léteznek olyan parkolást megkönnyítő automatikus rendszerek, amelyek akár a vezető helyett is leparkolják a gépjárművet.

A téli havas, jeges utakon azonban még egy tapasztalt, több éves rutinnal rendelkező vezetőnek is meggyűlhet a baja a jármű irányításával. Nem véletlenül van tele a sajtó baleseti hírekkel. Sajnos nem ritkák a halálos kimenetelű balesetek sem, ilyen volt például az az eset, melyben a jármű megcsúszott az úton, majd egy ház udvarán sírkőre borult (érdekes kérdés, hogy miként került sírkő egy lakóház udvarára). Az ütközés következtében a jármű vezetője a helyszínen meghalt.

Azt mondják, a biciklizést nem lehet elfelejteni, ez azonban a vezetésre nem teljesen igaz. Aki 17 éves korában szerzi meg a jogosítványát, majd sokáig nem használja, gyakran elfelejti az alapokat. Bárkivel előfordulhat, hogy elveszti uralmát autója felett, sokan azonban nem tudják, mit kell cselekedni ilyen helyzetben. Ma már számos autósiskola tart vezetéstechnikai tréningeket, ahol ezeket a szituációkat lehet begyakorolni. Nem mindig a fék taposása a legjobb megoldás!

 

Ezeken a tréningeken ma már a legmodernebb technikával készült, úgynevezett rántó pados vezetéstechnikai pályán történik az oktatás, melyen az extrém időjárási viszonyokat, csúszós, jeges útfelületet lehet szimulálni, amilyennel télen a közutakon is gyakran találkozik a vezető.

 

A vezetéstechnikai tréning sikeres elvégése után egyes biztosítók ráadásul kedvezményt is nyújtanak ügyfeleiknek.

0 Tovább

Rekordot döntött a megfeneklett óceánjáró!

A floridai székhelyű Carnival február 13-án, pénteken felborult hajója, a Costa Concordia akár 800 millió dollárjába is kerülhet a biztosítótársaságoknak, az összes felelősségbiztosítási kárigény kifizetése és a hajóroncs eltávolítása után.

Egy londoni befektetési bank becslése szerint a teljes biztosított kár nagysága valószínűleg 600 és 800 millió dollár közötti. A hajó felelősségbiztosítása ebből nagyjából 512 millió dollárt fedez.

Többen megpróbáltak partra úszni

A Costa Concordia, amely a jelentések szerint 58 erkélyes lakosztállyal, öt étteremmel, 13 bárral, öt jacuzzival és négy medencével büszkélkedhet, körülbelül 19 órakor hagyta el a Rómához közeli Civitavecchia kikötőjét, majd alig több mint két órával később óriási durranás hallatszott, ahogy a hajó közeledett Isola del Giglio-hoz. Jelentések szerint a hajó meglehetősen gyorsan dőlni kezdett, amint a víz kezdett beömleni, a fedélzet elhagyására mintegy háromnegyed órával később szólították fel az utasokat.

A 3200 utas és 1000 fős személyzet többségét sikerült evakuálni, habár a mentőcsónakok késlekedése miatt néhány utas megpróbált kiúszni a partra. Közülük volt, akit sikerült helikopterrel kiemelni, a többieknek mentőhajóra kellett várni. Eddig legalább hat ember halála vált biztossá, további 15 továbbra is hiányzik.

A Concordia tragédiáját megélt utasok közül az utasbiztosítással rendelkezők mindenképp könnyebbséget élveztek, hiszen a biztosítás általában térítést nyújt az orvosi/kórházi költségekre, az elveszett poggyászok után, valamint személyi okmányok pótlását is fedezi.

Ki nyeli le a veszteséget?

A Carnival méretéből adódóan valószínűleg az egyik legszélesebb kör által garantált biztosítás a tengeri biztosítási piacon, melyben számos biztosítótársaság, és egyesület érintett. Három társaságról lehet pontosan tudni, hogy részese a több mint félmilliárd dolláros fedezetet nyújtó biztosítási konstrukciónak, azonban ennél jóval többen osztoznak a károkon. A legtöbb utasszállító hajó ugyanis pénzügyileg több oldalról védett, általában a kölcsönös biztosító (P&I clubs) egyesületek egyikéhez való csatlakozással. A londoni székhelyű Standard Club meg is erősítette, hogy ő a vezető biztosítója az elsüllyedt hajónak.

A katasztrófa által okozott kár várhatóan meghaladja az Exxon Valdez olajszállító tankhajó 1989-es zátonyra futásából eredő 500 millió dolláros biztosítói kárt. Ezzel a Concordia a hajózás történetének legnagyobb biztosítási kárát eredményezte.

A Carnival mintegy 3 milliárd dollárnyi felelősségbiztosítással rendelkezik, azt azonban még korai lenne megbecsülni, hogy ebből mekkora összeg kerül kifizetésre. Az ilyen balesetek kapcsán a legnagyobb biztosítói veszteséget a halálesetek, illetve személyi sérülések jelentik.

A hajó megépítése 2004-ben mintegy 450 millió euróba került.

A katasztrófa súlyos anyagi következményekkel jár a Carnival számára, melynek idén 85-95 millió dollárral csappan meg a profitja amiatt, hogy az év hátralevő részében nem tudják újra forgalomba helyezni a hajót.

A társaság New York-i és londoni tőzsdén egyaránt jegyzett részvényeinek árfolyama a katasztrófa után kétéves mélypontra zuhant Londonban.

0 Tovább

Megérkezett a hideg – mindenki felülvizsgáltatta a kéményeket?

Mindenki a saját bőrén érezhette az elmúlt napokban beköszöntött hideget. Ha végignézünk a város felett, egyre gyakrabban pillanthatunk meg a kéményekből felszálló vékony füstcsíkokat. Bennünk óhatatlanul felmerül ilyenkor a kérdés, vajon mindenki ellenőriztette a kazánokat, a kémények állapotát? Mert sajnos évről-évre előfordulnak ezzel kapcsolatos balesetek, sőt halálesetek is!

Sokan gondolják azt, hogy az ellenőrzés csak felesleges pénzkidobás. Pedig amellett, hogy a tüzelő-fűtő berendezések üzemképes és biztonságos használata, megfelelő állapotban tartása az ingatlanok használóinak nem csupán feladata, de kötelessége is, bizony nem egyszer életet menthet. Alig érkezett meg a hideg, vele együtt jöttek az első hírek a szén-monoxid okozta mérgezésekről is. Vecsésen például a napokban, egy családi házban a fatüzelésű cserépkályha okozott enyhe mérgezést. A benn élőknek ezúttal "szerencséjük" volt, csupán megfigyelésre szállították be a mentők az ott lakó két felnőttet és két gyereket.

0 Tovább
«
12

csaknyugodtan

blogavatar

Extrém helyzetek, különös események, érdekes történetek, sok-sok tanulság.

Utolsó kommentek