A floridai székhelyű Carnival február 13-án, pénteken felborult hajója, a Costa Concordia akár 800 millió dollárjába is kerülhet a biztosítótársaságoknak, az összes felelősségbiztosítási kárigény kifizetése és a hajóroncs eltávolítása után.

Egy londoni befektetési bank becslése szerint a teljes biztosított kár nagysága valószínűleg 600 és 800 millió dollár közötti. A hajó felelősségbiztosítása ebből nagyjából 512 millió dollárt fedez.

Többen megpróbáltak partra úszni

A Costa Concordia, amely a jelentések szerint 58 erkélyes lakosztállyal, öt étteremmel, 13 bárral, öt jacuzzival és négy medencével büszkélkedhet, körülbelül 19 órakor hagyta el a Rómához közeli Civitavecchia kikötőjét, majd alig több mint két órával később óriási durranás hallatszott, ahogy a hajó közeledett Isola del Giglio-hoz. Jelentések szerint a hajó meglehetősen gyorsan dőlni kezdett, amint a víz kezdett beömleni, a fedélzet elhagyására mintegy háromnegyed órával később szólították fel az utasokat.

A 3200 utas és 1000 fős személyzet többségét sikerült evakuálni, habár a mentőcsónakok késlekedése miatt néhány utas megpróbált kiúszni a partra. Közülük volt, akit sikerült helikopterrel kiemelni, a többieknek mentőhajóra kellett várni. Eddig legalább hat ember halála vált biztossá, további 15 továbbra is hiányzik.

A Concordia tragédiáját megélt utasok közül az utasbiztosítással rendelkezők mindenképp könnyebbséget élveztek, hiszen a biztosítás általában térítést nyújt az orvosi/kórházi költségekre, az elveszett poggyászok után, valamint személyi okmányok pótlását is fedezi.

Ki nyeli le a veszteséget?

A Carnival méretéből adódóan valószínűleg az egyik legszélesebb kör által garantált biztosítás a tengeri biztosítási piacon, melyben számos biztosítótársaság, és egyesület érintett. Három társaságról lehet pontosan tudni, hogy részese a több mint félmilliárd dolláros fedezetet nyújtó biztosítási konstrukciónak, azonban ennél jóval többen osztoznak a károkon. A legtöbb utasszállító hajó ugyanis pénzügyileg több oldalról védett, általában a kölcsönös biztosító (P&I clubs) egyesületek egyikéhez való csatlakozással. A londoni székhelyű Standard Club meg is erősítette, hogy ő a vezető biztosítója az elsüllyedt hajónak.

A katasztrófa által okozott kár várhatóan meghaladja az Exxon Valdez olajszállító tankhajó 1989-es zátonyra futásából eredő 500 millió dolláros biztosítói kárt. Ezzel a Concordia a hajózás történetének legnagyobb biztosítási kárát eredményezte.

A Carnival mintegy 3 milliárd dollárnyi felelősségbiztosítással rendelkezik, azt azonban még korai lenne megbecsülni, hogy ebből mekkora összeg kerül kifizetésre. Az ilyen balesetek kapcsán a legnagyobb biztosítói veszteséget a halálesetek, illetve személyi sérülések jelentik.

A hajó megépítése 2004-ben mintegy 450 millió euróba került.

A katasztrófa súlyos anyagi következményekkel jár a Carnival számára, melynek idén 85-95 millió dollárral csappan meg a profitja amiatt, hogy az év hátralevő részében nem tudják újra forgalomba helyezni a hajót.

A társaság New York-i és londoni tőzsdén egyaránt jegyzett részvényeinek árfolyama a katasztrófa után kétéves mélypontra zuhant Londonban.