Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Elbuknak a luxusautók a törésteszteken

A legtöbb közepes méretű luxusautó – beleértve a Mercedes-Benz C-osztályát is – gyengén teljesített egy nyáron végzett frontális törésteszten, melyet az amerikai Insurance Institute for Highway Safety fejlesztett ki.

Az új vizsgálat célja, hogy bemutassa, mi történik, ha egy autó másik autóval, vagy egy rögzített tárggyal, például fával, vagy villanyoszloppal ütközik, alig több mint 17 kilométer/órás sebességgel.

Az eredmények alapján nem sok jót lehet elmondani a luxus modellekről. A 11 tesztelt autó közül csak az Acura TL, a Volvo S60 és az Infiniti G szerzett jó, vagy elfogadható minősítést, négy autó pedig - az Acura TSX, a BMW 3-as, Lincoln MKZ és a Volkswagen CC – marginális pontszámot ért el, további négy pedig – a Mercedes C-osztály, a Lexus IS 250, az Audi A4 és a Lexus ES 350 - kifejezetten gyengén szerepelt. A marginális, illetve gyenge eredmény azt jelzi, hogy az autó nem védené meg ütközéskor az utasokat.

A vizsgálati eredmények azt mutatták, hogy az oldalsó légzsákok – melyek az oldalirányú becsapódástól védenek, nem a frontális ütközésektől – nem eresztenek le időben, illetve nem fújódnak fel eléggé ahhoz, hogy megvédjék az utasokat. Három autó esetében - BMW, a Mercedes és a Volkswagen – a biztonsági öv túlságosan kiengedett, a Volkswagen ajtaja pedig teljese levált az ütközés során.

Ami törik, azt a biztosítók sem szeretik

A biztosítási díjak nagysága szoros összefüggést mutat a vállalt kockázattal. Nem véletlen, hogy az említett amerikai törésteszt is biztosítók finanszírozásával jöhetett létre, hiszen a lehető legpontosabb információra van szükségük ahhoz, hogy a kockázatokat felmérjék és helyesen beárazzák.

Nem elég tehát, hogy a fent felsorolt luxusautók árai az egeket verik, sajnos még fenntartásuk, üzemeltetésük, szervizelésük is rengeteg pénzbe kerül, nem beszélve a biztosításról. Míg a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás alól senki nem bújhat ki, casco esetében – melyek díja akár több százezer forintot is kitehet évente -  a tulajdonos döntheti el, hogy megköti-e autójára. Persze aki megengedhet magának egy ilyen drága autót, annak nem érdemes mérlegelnie, hiszen a prémium modellek állandó célpontnak számítanak a tolvajok körében, a magas szerviz- és alkatrészköltségek miatt pedig akár egy kisebb baleset is súlyos anyagi terhet róhat a tulajdonosra, mindenképp érdemes tehát cascót kötni rájuk.

Kötelező biztosítás esetén a biztosítótársaságok tarifáikat nagyrészt az autós vezetési szokásai, kártörténete, lakhelye, életkora, családi állapota alapján állapítják meg, casco biztosításoknál viszont a felsoroltakon kívül az autó gyártmánya, típusa is fontos tényezőnek számítanak díjmeghatározás során. Mivel a biztosítási díjak jellemzően arányosak a vállalt kockázattal, a luxusautók esetében pedig a javítás munka- és anyagköltségei magasabbak az átlagosnál, így értelemszerűen a casco biztosítási díjak is magasabbak.

A biztosítók áraikat számos egyéb tényezőre is alapozzák, így a kártörténetre, beleértve, hogy egy adott gépjárműtípus esetében tipikusan mekkora kár keletkezhet egy baleset során, milyen sérüléseket szerezhetnek az utasok, mekkora kárt okozhat más járművekben, illetve, hogy mennyire valószínű, hogy az adott járművel ellopják, vagy sem.

Összességében azt lehet elmondani, hogy aki drága autót vesz, az ne lepődjön meg, hogy a biztosítása is drága lesz, különösen, ha az lopáskárra is kiterjed.

0 Tovább

Járvány-szezon közeleg: így szerezz védelmet!

Az influenza szezon általában december elején kezdődik, a karácsonyi szünet idején van egy enyhülés, majd januárra-februárra éri el csúcspontját. Ilyenkor azonban már nagy a veszélye annak, hogy még a védelem kialakulása előtt elkapjuk a vírust, például a védőoltásra várakozás közben, az orvosi rendelő várójában. Érdemes tehát minél előbb beoltatni magunkat!

A korai, vagyis még ősszel történő oltást a szakemberek is ajánlják, később ugyanis a kisebb fertőzések miatt sokszor addig tolódik, amíg késő lesz, ráadásul a védelem kialakulása is két-három hét alatt válik teljessé, ezért is fontos minél hamarabb beoltatni magunkat. Az oltás egy évig véd, tehát a most megkapott vakcina hatása jövő őszig gyakorlatilag teljes.

Minden évben új védőoltás!

Az influenzaszezonnak sajnos minden évben vannak halálos áldozatai is, tavaly többeknél a vírus B típusát mutatták ki, amely ellen az idén bevezetett úgynevezett háromkomponensű influenza elleni védőoltás megfelelő védelmet nyújt. Ez tartalmazza a már 2011-ben is alkalmazott H1N1 vírus egyik változatát, valamint két új vírustörzset - a Yamagatát és a H3N2-t - is. A patikában kapható szezonális oltóanyagok összetétele megegyezik, mindössze gyártási technológiájukban térnek el egymástól.

Az oltóanyagok vénykötelesek, a háziorvossal kell felíratni őket, a védettség az oltást követően két-három héttel alakul ki. A vakcina ára idén 1500 és 3400 forint közötti, attól függően, hogy a teljes, elölt vírust tartalmazza, vagy csak a kórokozó egy részét - hasított vírust.

Idén újdonságnak számít az úgynevezett mikrotűs oltás, amely egyrészt kevésbé fájdalmas - mivel nem az izomba, hanem bőr alá adják be -, másrészt ezzel a változattal a vérzékenyek is olthatók, ugyanakkor ez számít a legdrágábbnak is. Ezt a típusú oltást csak 18 éven felüliek vehetik igénybe.

Kinek érdemes beoltatnia magát?

Az influenza szempontjából különösen veszélyeztetettnek számítanak a várandós nők, a krónikus betegek, a félévesnél idősebb gyerekek, az idősek, illetve a nagyobb közösségben dolgozók. Számukra az állam idén 1,3 millió ingyenes oltóanyagot biztosít, melyek október közepétől igényelhetők a háziorvosnál.

Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) szerint az influenza nagyon súlyos betegség is lehet, hiszen soha nem lehet tudni, hogy mikor, ki, milyen súlyosságú megbetegedésen fog átesni, ha megkapta a fertőzést. Az ÁNTSZ szerint az influenza elleni védekezésben a védőoltásnál hatékonyabb módszer nincs.

Terhes nőknek ráadásul nem csak saját egészségük, de születendő gyermekük szempontjából is érdemes beoltatniuk magukat, hiszen a gyerekek szervezet féléves korukig nem reagál a vakcinára, az influenzavírust azonban már ekkor elkaphatják. Éppen ezért a kismamáknak a terhesség második, harmadik harmadában érdemes beoltatniuk magukat, így az ellenanyag bekerül a csecsemő szervezetébe is, és féléves koráig megvédi a fertőzéstől. A fél-hároméves gyerekeket pedig már be lehet oltani. Az oltásokat gyermekeknél egyes esetekben 4 héttel később meg kell ismételni.

Egészségbiztosítással a megelőzés is könnyebb?

Sajnos a mai magyar egészségügyet a legpontosabban a szervezetlenséggel lehetne jellemezni, tehát nem az orvosok szakértelmével, vagy a kórházak felszereltségével van probléma, hanem az ellátások igénybevételének módjával, körülményeivel. Mindannyiunkkal előfordult már, hogy influenza, megfázás kezdeti tüneteit észlelve inkább el sem mentünk az orvoshoz, mondván, úgyis csak pihenést, bőséges folyadékbevitelt, esetleg valamilyen tüneteket enyhítő gyógyszert ír fel, cserébe viszont órákig várhatunk sorunkra, rengeteg beteggel érintkezve közben, akiktől egy sor egyéb betegséget is elkaphatunk.

Szerencsére egy idén januárban életbe lépett törvénymódosításnak köszönhetően a kockázati (halál esetére szóló) életbiztosítás és a visszavásárlási értékkel nem rendelkező balesetbiztosítás díja mellett már az egészségbiztosítás díja is elszámolható adó- és járulékmentes költségként a vállalkozások számára. Talán az egyik legnagyobb előnye, hogy a magán egészségbiztosítással rendelkező pácienst sorban állás, várakozás nélkül előre bejelentett időpontban fogadják az egészségügyi szolgáltatónál, időt és energiát megtakarítva ezáltal.

A legtöbb egészségbiztosítási csomaghoz ráadásul napi 24 órás forródrót is jár orvosi konzultációra, időpont-egyeztetésre, betegút-menedzselésre. A hosszadalmas, időrabló várakozási idő kikerülésén túl további előnye a magán egészségbiztosításnak a mindkét fél számára kellemetlennek számító hálapénz megkerülése is.

Ha pedig már megtörtént a baj és leterített minket a betegség és magas láz, óriási előnyt jelent, ha ki sem kell tenni lábunkat otthonról és házi vizit keretében otthon vizsgál meg minket az orvos. Ezt ma már szerencsére szintén fedezi néhány magán egészségbiztosítási konstrukció.

0 Tovább

Biztos vagy benne, hogy tudsz vezetni?

Elkerülni az ütközéseket, a felbukkanó gyalogost, a váratlanul megjelenő akadályokat, fékezni, csúszós pályán kanyarodni, ráadásul mindezt biztonságosan, egyáltalán nem könnyű feladat! Sokan mégis azt hiszik, ezt a jogsi megszerzése után mindenki tudja. A legtöbb amerikai például pont így gondolkodik: az autósok közel kétharmada állítja magáról, hogy kiváló, de legalábbis nagyon jó autóvezetői képességekkel rendelkezik – derül ki egy biztosító által végzett felmérésből.

A barátok, szomszédok – tehát személyes ismerősök – vezetői tudásának megítélése azonban már egészen más képet fest, közülük csak minden harmadikat tartják a megkérdezettek jó sofőrnek.

Gyors és figyelmetlen vezetők

A különféle baleseti és közúti statisztikákkal összevetve azt lehet mondani, hogy az emberek többsége sokkal jobban képes megítélni mások vezetői tudását, mint sajátját. Habár a törvény a vezetés közbeni sms-ezést, telefonálást bünteti, a figyelmetlenség továbbra is az egyik legnagyobb kockázat az utakon. Tízből hét vezetővel előfordult már, hogy hirtelen kellett fékeznie, vagy elrántania a kormányt, hogy elkerüljön egy balesetet, mert valami elterelte a figyelmét vezetés közben.

Egy másik, európai autóvezetők körében készített felmérés szerint háromból egy vezető nem tud rendesen parkolni. Ez persze ma már nem jelent akkora problémát, hiszen léteznek olyan parkolást megkönnyítő automatikus rendszerek, amelyek akár a vezető helyett is leparkolják a gépjárművet.

A téli havas, jeges utakon azonban még egy tapasztalt, több éves rutinnal rendelkező vezetőnek is meggyűlhet a baja a jármű irányításával. Nem véletlenül van tele a sajtó baleseti hírekkel. Sajnos nem ritkák a halálos kimenetelű balesetek sem, ilyen volt például az az eset, melyben a jármű megcsúszott az úton, majd egy ház udvarán sírkőre borult (érdekes kérdés, hogy miként került sírkő egy lakóház udvarára). Az ütközés következtében a jármű vezetője a helyszínen meghalt.

Azt mondják, a biciklizést nem lehet elfelejteni, ez azonban a vezetésre nem teljesen igaz. Aki 17 éves korában szerzi meg a jogosítványát, majd sokáig nem használja, gyakran elfelejti az alapokat. Bárkivel előfordulhat, hogy elveszti uralmát autója felett, sokan azonban nem tudják, mit kell cselekedni ilyen helyzetben. Ma már számos autósiskola tart vezetéstechnikai tréningeket, ahol ezeket a szituációkat lehet begyakorolni. Nem mindig a fék taposása a legjobb megoldás!

 

Ezeken a tréningeken ma már a legmodernebb technikával készült, úgynevezett rántó pados vezetéstechnikai pályán történik az oktatás, melyen az extrém időjárási viszonyokat, csúszós, jeges útfelületet lehet szimulálni, amilyennel télen a közutakon is gyakran találkozik a vezető.

 

A vezetéstechnikai tréning sikeres elvégése után egyes biztosítók ráadásul kedvezményt is nyújtanak ügyfeleiknek.

0 Tovább

Rekordot döntött a megfeneklett óceánjáró!

A floridai székhelyű Carnival február 13-án, pénteken felborult hajója, a Costa Concordia akár 800 millió dollárjába is kerülhet a biztosítótársaságoknak, az összes felelősségbiztosítási kárigény kifizetése és a hajóroncs eltávolítása után.

Egy londoni befektetési bank becslése szerint a teljes biztosított kár nagysága valószínűleg 600 és 800 millió dollár közötti. A hajó felelősségbiztosítása ebből nagyjából 512 millió dollárt fedez.

Többen megpróbáltak partra úszni

A Costa Concordia, amely a jelentések szerint 58 erkélyes lakosztállyal, öt étteremmel, 13 bárral, öt jacuzzival és négy medencével büszkélkedhet, körülbelül 19 órakor hagyta el a Rómához közeli Civitavecchia kikötőjét, majd alig több mint két órával később óriási durranás hallatszott, ahogy a hajó közeledett Isola del Giglio-hoz. Jelentések szerint a hajó meglehetősen gyorsan dőlni kezdett, amint a víz kezdett beömleni, a fedélzet elhagyására mintegy háromnegyed órával később szólították fel az utasokat.

A 3200 utas és 1000 fős személyzet többségét sikerült evakuálni, habár a mentőcsónakok késlekedése miatt néhány utas megpróbált kiúszni a partra. Közülük volt, akit sikerült helikopterrel kiemelni, a többieknek mentőhajóra kellett várni. Eddig legalább hat ember halála vált biztossá, további 15 továbbra is hiányzik.

A Concordia tragédiáját megélt utasok közül az utasbiztosítással rendelkezők mindenképp könnyebbséget élveztek, hiszen a biztosítás általában térítést nyújt az orvosi/kórházi költségekre, az elveszett poggyászok után, valamint személyi okmányok pótlását is fedezi.

Ki nyeli le a veszteséget?

A Carnival méretéből adódóan valószínűleg az egyik legszélesebb kör által garantált biztosítás a tengeri biztosítási piacon, melyben számos biztosítótársaság, és egyesület érintett. Három társaságról lehet pontosan tudni, hogy részese a több mint félmilliárd dolláros fedezetet nyújtó biztosítási konstrukciónak, azonban ennél jóval többen osztoznak a károkon. A legtöbb utasszállító hajó ugyanis pénzügyileg több oldalról védett, általában a kölcsönös biztosító (P&I clubs) egyesületek egyikéhez való csatlakozással. A londoni székhelyű Standard Club meg is erősítette, hogy ő a vezető biztosítója az elsüllyedt hajónak.

A katasztrófa által okozott kár várhatóan meghaladja az Exxon Valdez olajszállító tankhajó 1989-es zátonyra futásából eredő 500 millió dolláros biztosítói kárt. Ezzel a Concordia a hajózás történetének legnagyobb biztosítási kárát eredményezte.

A Carnival mintegy 3 milliárd dollárnyi felelősségbiztosítással rendelkezik, azt azonban még korai lenne megbecsülni, hogy ebből mekkora összeg kerül kifizetésre. Az ilyen balesetek kapcsán a legnagyobb biztosítói veszteséget a halálesetek, illetve személyi sérülések jelentik.

A hajó megépítése 2004-ben mintegy 450 millió euróba került.

A katasztrófa súlyos anyagi következményekkel jár a Carnival számára, melynek idén 85-95 millió dollárral csappan meg a profitja amiatt, hogy az év hátralevő részében nem tudják újra forgalomba helyezni a hajót.

A társaság New York-i és londoni tőzsdén egyaránt jegyzett részvényeinek árfolyama a katasztrófa után kétéves mélypontra zuhant Londonban.

0 Tovább

Ismét itt a szmogriadó szezon!

Az elmúlt hetekben egyre többször hangzottak el az alábbi mondatrészek: "a főpolgármester elrendeli a szmogriadó tájékoztatási fokozatát" vagy "riasztási fokozatát". De hallhattuk azt is, hogy "a fekete és piros környezetvédelmi plakettel ellátott járművek közlekedése tilos". Hogy mindezek mit is jelentenek? Utánajártunk.

Mi is az a szmoghelyzet?

0 Tovább

csaknyugodtan

blogavatar

Extrém helyzetek, különös események, érdekes történetek, sok-sok tanulság.

Utolsó kommentek